Online marketing |
Wat is online marketing?
Online marketing is niet anders dan marketing op het internet. Andere benamingen voor online marketing zijn internet marketing en webmarketing.
Online marketing loopt uit een van webvertising tot en met het creëren van een extra distributiekanaal in de vorm van e-commerce.
Waarom online marketing?
Naast dat internet en e-mail niet meer weg te denken zijn uit onze hedendaagse samenleving, biedt online marketing zeer effectieve en kosten efficiënte oplossingen om uw marketingcommunicatie doelstellingen te bereiken.
De volgende marketingcommunicatie doelstellingen kunnen met behulp van online marketing uitstekend worden gerealiseerd: · Versterken van uw naambekendheid en merkbeleving · Optimaliseren van de communicatie met uw huidige klanten · Genereren van leads · Kosten besparingen in uw backoffice · Verbeteren van uw bereikbaarheid · Verhogen van uw servicegraad
De kracht van online marketing zit in de interactie met de ontvanger, hoge mate van segmentatie mogelijkheden en de meetbaarheid van marketingacties.
Online marketing instrumenten
Wat zijn de belangrijkste advertentietoepassingen op het world wide web”
· Een website
Een website is het meest gebruikte manier van communiceren op het internet. U website kan verschillende functies hebben: - distributiefunctie(e-commerce) - communicatiefunctie (bijv. productcatalogus, uiteenzetten van uw ondernemersvisie) - service functie (gemakkelijk online offertes opvragen, online helpdesk, etc)
Alvorens te beginnen aan het ontwikkelen van uw eigen website is het verstandig, aan de van de functie(s) van uw website, uw webstrategie te bepalen. Bij het bepalen van uw webstrategie staat de behoefte van de consument (afnemer) centraal. Daarnaast dient u rekening te houden met de webpresence van uw concurrenten en mogelijke te behalen efficiency voordelen voor uw bedrijfsvoering.
Hulp nodig bij het bepalen of herdefiniëren van uw webstrategie?
· Webvertisting
We spreken van webvertising wanneer online advertentie-uitingen worden geplaatst externe websites, forums, blog’s of e-mails. Meestal is er middels een muisklik verwijzing (hyperlink) naar de website van de adverteerder.
Webvertsing komt op grote schaal voor in verschillende verschijningsvormen en formaten. - Buttons en Banners - Pop-up’s Uw advertentie verschijnt in een apart venster, bij het oproepen van een webpagina, vanwege de grote attentiewaarde levert een pop-up vaak een hoge clickratio op dan buttons en banners. - Skyscrapers en rectangles Hebben een groot opvallend formaat en zijn uiterst geschikt voor interactie met de website bezoeker. - Interstitials en superstitials Deze online advertentie wordt tijdens het laden van een website of het downloaden van een bestand getoond. - Site advertorial Bij een site advertorial wordt uw online advertentie-uiting gepresenteerd in de redactionele opmaak van de website waarop u adverteert. Deze advertentievorm is uitermate geschikt om technische productinformatie en productvoordelen te communiceren. - Tekstlinks Een tekstlink is een advertentie-uiting waarbij een woord of korte zijn clickable is gemaakt. Zodra de bezoeker klikt wordt hij of zij doorgelinkt naar de homepage of een specifieke pagina binnen uw website. Tekstlinks zijn relatief goedkoop en erg effectief. Tekstlinks kunnen geplaatst worden websites, maar ook in nieuwsbrieven en bij de zoekresultaten van zoekmachines (zoekmachine marketing).
Bij het vervaardigen van buttons en banners, skyscrapers, rectangels en pop-ups is het verstandig u te houden aan de standaard formaten van het IAB
Buttons en Banners Skyscrapers en Ragtangles
Full banner: 468 * 60 pixels Skyscraper: 120 * 600 pixels Half banner: 234 * 60 pixels Wide skyscraper: 160 * 600 pixels Vertical banner: 120 * 240 pixels Rectangle: 180 * 159 pixels Button 1: 120 * 90 pixels Medium rectangle: 300 * 250 pixels Button 2: 120 * 60 pixels Large rectangle: 336 8 280 pixels Square button: 125 * 125 pixels vertical rectangle: 240 * 400 Micro bar: 88 * 31 pixels
Pop-up
Square pop-up: 250 * 250 pixels.
Het voordeel van IAB formaten is dat u uw online advertentie-uiting kan inzetten op bijna alle websites.
· sponsoring
Bij sponsoring koppelt een onderneming, tegen een financiële vergoeding, zijn of haar naam aan een externe website of onderdeel daarvan.
· Sweepstakes of prijsvragen
Een sweepstake is een prijsvraag waarbij vooraf de winnende lotnummers zijn bepaald. Bij een prijsvraag wordt de winnaar bepaald door middel van een jury.
Sweepstakes en prijsvragen op internet zijn uitstekende manieren om bezoekers naar uw website te trekken, e-mailadressen te verzamelen en betrokkenheid te creëren bij uw merk of product. Internet kan gebruikt worden op uw prijsvraag te promoten en om de handeling van respons te automatiseren.
· Sampling via internet
Het voordeel van sampling via internet, is dat de consument zelf het initiatief neemt om een proefmoster aan te vragen. Dit in tegenstelling tot offline sampling, waarbij de doelgroep van de actie voor af wordt bepaald.
Sampling middels internet is effectiever omdat de ontvanger daadwerkelijk interesse heeft in het product.
· Affiliate marketing
Bij affiliate marketing, gaat u strategisch samenwerking aan met derde commerciële partijen, meestal uitgevers.
Affiliate marketing loopt van het plaatsen van een link naar uw website tot de verkoop van uw producten op websites van derde op commissiebasis.
· Online kortingcoupons
Een online coupons kan uit twee varianten bestaan: 1. Door de online coupons op internet uit te printen krijgt de consument korting op een bepaald product in de winkel. 2. De verspreidt offline kortingscoupons (bijv. in uw dagblad advertentie) die in uw online winkel zijn te verzilveren.
· Zoekmachine marketing
Klik hier voor uitgebreide informatie over zoekmachine marketing.
· Zoekmachine optimalisatie (website optimalisatie)
Klik hier voor uitgebreide informatie over zoekmachine optimalisatie van uw website.
· E-mail marketing
E-mail marketing is de meest gebruikte vorm van webmarketing. E-mail marketing kan zich richten op uw bestaande klanten die hebben aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden van uw acties of producten en e-mail marketing kan zich richten op het genereren van new business
Bij e-mail marketing zijn de volgende begrippen uitermate belangrijk: dat u vooraf toestemming
E-mailmarketing kent drie verschijningsvormen: - nieuwsbrief advertising - direct e-mail marketing - viral marketing
Nieuwsbrief advertising
Een nieuwsbrief is een e-mail met inhoudelijke informatie over een bepaald onderwerp die meestal periodiek en opgezette tijden wordt verstuur. In veel nieuwsbrieven van uiteenlopende uitgevers kunt u adverteren met buttons en banners, advertorials en tekstlinks.
Direct e-mail marketing
Bij een direct e-mail kunt u de volledige commerciële inhoud van de e-mail geheel naar uw handzetten. Bij e-mailmarketing worden ontvangers vaak beloond voor het ontvangen van uw commerciële boodschap. Bovendien bezit de eigenaar van het bestaand aan e-mailadressen waar u gebruik van kunt maken meestal over groot aantal demografische en geografische gegevens van de ontvanger.
Viral marketing
Viral marketing is de online variant van mond-tot-mondreclame. Vital marketing is er opgericht een kettingreactie van e-mails te genereren. Internetgebruikers kunnen middels e-mail een prijsvraag, spel, of handige functionaliteit op uw website promoten aan familie en vrienden.
|